Projektové vyučování v 1.A
Projektové vyučování – výuka napříč předměty v kooperativních skupinách 1. A
(„finský model“)
V rámci blížící se revize RVP jsme se v naší třídě 1.A pokusili realizovat kompetenční model výuky – projektové vyučování napříč předměty v kooperativních skupinách – „finský model“ aplikovaný na české podmínky. Projekt jsme zkoušeli realizovat na konci vyučovacího dne ve 2hodinovém kooperativním bloku.
V měsících březen a duben jsme realizovali projekt „Lidské tělo“ a toto téma bylo rozpuštěno do všech předmětů.
V ČESKÉM JAZYCE jsme srovnávali rozstříhané věty o lidském těle, vyzkoušeli jsme si číst slepecké – Braillovo písmo a psali o sobě povídání (elementární popis osoby), řadili nemoci a orgány podle abecedy, četli příběhy o zdraví a odpovídali na otázky v pracovních listech, hledali ve slovníku lékařské výrazy a specializace a části lidského těla, kosti a orgány jsme si pojmenovali i anglicky (hledali jsme ve slovníku). Vyzkoušeli jsme si napsat opravdový recept. Připravujeme se už tak na 2. třídu. Pracovali jsme s internetem, kde jsme vyhledávali informace a využívali tak „pravidla tří“ (při zadání problémového úkolu nevíš? = použij nejdříve tří zdrojů např./ zeptej se kamaráda ve skupině, podívej se do encyklopedie, mrkni na internet/ na surfování máš ale přesýpací hodiny, které ti určí délku času /asi 5 min./, teprve po využití „pravidla tří“ můžeš jít za učitelem.
V MATEMATICE jsme se měřili a vážili a následně sestavili např. graf výšky postav, počítali úlohy o chřipkové epidemii a M šifru o lidském těle. Vyzkoušeli jsme si i osovou souměrnost, kdy spolužáci obkreslili chodidlo a velikost přenesli na druhou část osy a výpočet plochy chodidla (žáci si ve dvojicích navzájem obkreslili chodidlo na čtverečkovaný papír, spočítali počet čtverečků a výsledky zanesli do tabulky…), počítali jsme slovní úlohy s parametry lidského těla.
V PRVOUCE jsme si např. vyzkoušeli 1. pomoc (obvazy…), lepili jsme názvy kostí a orgánů na model lidského těla (za pomoci encyklopedie), z letáků supermarketů žáci vystřihli příslušné potraviny a vytvořili „Pyramidu výživy“, „pitvali“ jsme model lidského těla v lékařském oblečení, provedli spoustu pokusů na rychlost reakce, obkreslili nejmenšího člena skupiny, postavu vybarvili a popsali části těla, malovali a popsali vnitřní orgány, modelovali jsme mozek a orgány… Také jsme namalovali vlastní portrét, pod který jsme přilepili povídání o sobě, které jsme napsali v centru ČJ. Součástí prvouky byla také soutěž: “Masters Chef Junior – soutěž O řád zlaté vařečky“. Děti „vařily“ ovocné a zeleninové saláty a na závěr byla ochutnávka, kde děti hodnotily děti metodou prstů.
Pracovní listy jsme seřadili podle předmětů a vytvořili knihu „Lidské tělo“.
V projektovém vyučování napříč předměty jsme si uvědomili souvislosti a naučili jsme se mnohem více, než jsme museli, protože nás to bavilo. Učili jsme si dělit role, spolupracovat a hledat informace a prezentovat před ostatními výsledky své práce.
Výstupem byla kniha „Lidské tělo“, výstava prací a ukázka žákovského porfolia.
Hodnocení jsme vždy provedli v závěrečném hodnotícím kruhu, využili hodnotící dotazníky, zpětnou vazbu v týdenním plánu, použili hodnotící metodu „prstů“, metodu „fonogestiky“, metodu „potleskové ovace“ a „místo po mé pravici je volné“.
Žáci velice rychle pochopili, že nejde o to řešení opsat a mít „to jako hotové“, ale rozumět tomu a pochopit to tak, abych to mohl udělat sám, protože vždy po týdenní práci v CENTRECH (kooperativních. skupinách…) měli test a na to už byli sami. Využívali jsme tedy v praxi závěry vědeckých výzkumů a zkušeností, že „nejlépe se to naučím, když to dělám a nejlépe se to naučím, když to učím druhé….“ Ve skupině tedy „děti učily děti“ a pan učitel se přesouval do role koordinátora.
Žáci vedení tímto přístupem pracovali se zaujetím, ve vzájemné spolupráci se posilovaly pozitivní vztahy, a díky vhodné motivaci mnohdy pronikli do tématu hlouběji.
Ve stejném duchu jako „Lidské tělo“ probíhá od dubna do června.
projekt: „JARO – životní prostředí“.
V PRVOUCE jsme se např. seznámili se skladbou květu a „zkoumali“ ho pod lupou, do kelímků sázeli kedlubny a rajčata, vyrobili květ narcisu a přečetli si pověst „O Narcisovi“. Ke „Dni Země“ jsme na papírové listy psali „přání pro Zemi.“ a v HV si poslechli píseň „Chválím tě Země má“. Provedli jsme spoustu pokusů se sedimentací (čistička odpadních vod) a s vodou (odpařování…). Také jsme se zabývali koloběhem vody a v souvislosti s tím jsme fénem vyrobili „meteorologický balon“ a zamysleli se nad tím, kam se pohybuje teplý vzduch… „Pitvali“ jsme také monočlánek – nebezpečný odpad. Ve výtvarné výchově měla každá skupina za úkol vyrobit jeden druh kontejneru podle předem vylosované barvy a do něj vystříhaly a nalepily z letáků odpad, který se do něj vhazuje.
V ČESKÉM JAZYCE jsme zeleně podtrhávali věty o jaru a přesně podle zadání malovali jarní obrázek (např. vlevo u rybníka roste sasanka a 3 petrklíče). Při čtení s porozuměním jsme pracovali s lidovými tradicemi (Velikonoce, „Valpružina noc“…). Rozebírali jsme odborný text o třídění odpadu…
V MATEMATICE jsme např. počítali spotřebu paliva a hmotnost odpadových surovin.
Výstupem projektu byla kniha – Jaro – výstava prací a ukázka žákovského portfolia. Hodnocení jsme vždy provedli v závěrečném hodnotícím kruhu, využili hodnotící dotazníky, zpětnou vazbu v týden. plánu, použili hodnotící metodu „prstů“, metodu „fonogestiky“, metodu „potleskové ovace“ a „místo po mé pravici je volné“. Žáci vedení tímto přístupem pracovali se zaujetím, ve vzájemné spolupráci se posilovaly pozitivní vztahy, a díky vhodné motivaci mnohdy pronikli do tématu hlouběji.